donderdag 16 november 2006

De derde donderdag in november...

"Vanaf iedere derde donderdag in november is de 'Franse Nieuwe', de Beaujolais Primeur - in Frankrijk 'Beaujolais Nouveau' genaamd - weer te koop. Niet alle wijn moet langdurig rijpen in houten vaten en oud worden in jaren. Primeurwijnen worden bij voorkeur zelfs in het jaar van hun productie gedronken...." Aldus deze website.
20 jaar geleden zat ik op de Hotelschool in Den Haag. Op de derde donderdag van november had ik een les serveren en werden een klasgenoot et moi er op uitgestuurd om bij de Gall en Gall om de hoek een paar flessen Beaujoulais Primeur te gaan halen. We leerden ruiken, nippen en proeven. De docent hield er een prachtig verhaal bij en liet zien hoe je de wijn door je mond moest laten walsen om het rijke en fruitige bouquet te proeven... ...enfin, terug in Dordrecht fietste ik langs de slijter en haalde een flesje voor thuis en deed voor wat ik op school geleerd had over wijnproeven. Walsen van wijn door je mond en lachen gaan niet samen, dus lag de Beaujolais weldra over het tafelkleed gesproeid, alwaar ik 20 jaar na dato iedere keer aan herrinnerd wordt als ik een flesje kom brengen.