vrijdag 24 maart 2006

Negerzoenen

'Negerzoenen' mogen niet meer en krijgen een nieuwe naam. Welnu, Yoshe de columnist op www.nu.nl kon mijn idee niet treffender onder woorden brengen: "Waar zijn we in dit land in godsnaam mee bezig? Met het stelselmatig afbrokkelen van onze tradities is mijn antwoord. Het trieste nieuws dat ik straks geen negerzoen mag eten, is bij mij als een bom ingeslagen. Het is ronduit van de zotte dat ik het woord neger niet meer in de mond mag nemen wanneer ik trek heb in een chocozoentje. En waarom eigenlijk? Omdat een handjevol tot op het bot gekrenkte figuren struikelt over het woord neger. Oh, oh, oh... zo lust ik er nog wel een paar. Zullen we nu ook maar de Zeeuwse babbelaars, zigeunerschnitzel, moorkoppen, Zeeuwse bolussen, Arnhemse meisjes, Afrikaantjes, Turks fruit, Jodenkoeken en blanke vla uit onze woordenlijst schrappen? Laat ik nog snel even wat jodenkoeken en negerzoenen kopen voordat het te laat is... "