dinsdag 21 maart 2006

Toeval en Heather Nova

En zo liep ik gisteren over de Arena Boulevard in Amsterdam, op weg naar de Cola-tent voor alweer mijn 10e concert van Heather Nova. Enfin, op mijn oordopjes van mijn iPod klonken de laatste maten van een live-versie van 'Run Like Hell' van Pink Floyd en terwijl het publiek bedankt wordt voor het aplaus (het was een live versie) vroeg ik mij af voor wie al die grijze oudere jongeren gekomen waren die daar rondliepen. Toch niet voor Heather Nova? Wat schetst mijn verbazing....in de Bierhal? speelde die avond....David Gilmour.....inderdaad....de gitarist/zanger van Pink Floyd. Dat vond ik wel heel opmerkelijk toevallig frapant. Maar goed, mijn 10e Heather Nova concert dus. Dit keer een accoustische sessie zonder voorprogramma. Heather doet/deed een korte tournee door Europa (waarbij ze wel erg veel bij de zuiderburen speelt) en ze werd alleen begeleid door een pianist en een violiste. Het concert begon met twee instrumentale nummers door de violiste en de pianist. Naadloos overgegaan in (in mijn optiek altijd de vreemde eend in de bijt) een prachtige versie van Gloomy Sunday. Ik had een perfecte plaats. Ik zaat op rij 16, direct naast de mixtafel en had niemand direct voor mij zitten en over de hoofden heen en direct zicht op het podium. Heather speelde een kleine 5 kwartier en toen was het pauze. Er kwamen recente maar ook oude nummers voorbij. Allemaal gestoken in een accoustisch jasje. Nu had ik Heather al eens eerder accoustisch gezien (Carre en Music in my Head) en dat blijft toch wel bijzonder. Zeker als er alleen een piano, viool en haar eigen gitaar als ondersteuning is. Na de pauze volgde er een tweede set, weer begonnen met wat instrumentaaltjes en een voordracht van een van haar gedichten uit het boek The Sorrowjoy (wat ik ook al 4 jaar in de kast heb staan). Heather begeleide zichzelf tijdens het voorlezen met een samplemachine met samples van haar eigen stem. Bij het concert was overigens een CD te koop met 40 van deze gedichten, ingesproken door Heather Nova zelf. Ik heb hem niet gekocht, ik prefereer haar liedjes. In de toegift klonk nog een wonderschone cover van 'Like a Hurricane' van Neil Young en om even half 11 begaf ik mij weer door de bouwput van het station Bijlmer naar de trein of metro, om via Amsterdam Centraal naar Dordt te reizen (op van die harde groene dubbeldekkerbankjes). Als ik nu slim was geweest en een kwartier later de intercity had genomen had ik geriefelijker gereisd... O ja, het concert werd (deels) gesponsord door Bill, geen idee wat die gasten doen, maar daar was/is wel een speciale accoustische uitvoering van het nummer 'Motherland' te downloaden. Update: Op 3 augustus staat ze in De Effenaar in Eindhoven. Ik ben er bij!