zaterdag 8 januari 2005

MP3 van de week (2)

Deze week heb ik als MP3 van de week gekozen voor een track van een wederom in Nederland ondergewaardeerde artiest. Tom Petty, een Amerikaan met een lange staat van dienst. Speelt lekkere rauwe Southern rock met dito Southern Accent en je kent hem wellicht van hits als: "Freefalling", "Refugee" en "Mary Jane's last Dance". Steevast bijgestaan door zijn vaste begeleidingsband The Heartbreakers. Samen met mijn muzikale helding Stevie Nicks. heeft Tom ook enige nummers opgenomen. Verschenen op diverse albums in het begin van de jaren 80.

Naast zijn werk met Stevie Nicks, heet Tom met vele anderen samen gespeeld. Zo speelde hij met George Harrison, Jeff Lynne (van ELO), Ringo Starr en Roy Orbison in The Travelling Wilburries.
Ik heb verschillende CD's van Tom Petty in de kast staan. Een geweldige live CD (waar Stevie Nicks ook op twee nummers mee mag zingen en dus de reden om de CD aan te schaffen), een live-bootleg en een Greatest Hits CD. Halverwege de jaren 90 kwam er een 6-CD box uit, met allerlei rarities, boots, outtakes en 'normale' nummers. Dit was min of meer in het pre-MP3 tijdperk en ik kocht die box omwille van slechts 1 (een, uno, one, un, ein) nummer. Te weten een thuis-opname van een duet samen met (hoe kan het ook anders) Stevie Nicks. Enfin, het nummer dat ik gekozen heb om te plaatsen komt uit 1989 en staat in mijn geheugen gegrift vanwege de video-clip die indertijd veel op MTV (toen nog echt Music Televison) en ook het Britse Super Channel te zien was. Een zwart-wit video met talloze klassieke droomscenes (vliegen, diep vallen etc.)
Running down a dream - Tom Petty & The Heartbreakers